Lopend project en weekend Johannesburg - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Annemarie Broekroelofs - WaarBenJij.nu Lopend project en weekend Johannesburg - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Annemarie Broekroelofs - WaarBenJij.nu

Lopend project en weekend Johannesburg

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

26 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Cato Ridge

Hallo allemaal! Het project loopt inmiddels op rolletjes. Iedere week worden er twee lessen gegeven. Het vreemde is dat het wel andere eerste hulp is als dat wij in Nederland op de basisschool zouden krijgen. Hier gaat om verdrinken doordat je word aangevallen door een haai of krokedil en in Nederland gaat het om wat te doen als je je gesneden hebt met een mes. Maar ook hier gaat het wel om wonden, brandwonden, virussen en bacteria. De kinderen worden steeds actiever in de les en we proberen ze zoveel mogelijk bij de les te betrekken door oefeningen en ze veel vragen te stellen.
Het vrijwilligerswerk loopt ook nog steeds door. De kinderen begin ik steeds beter te leren kennen en daarom word het steeds leuker. Volgende week hebben de kinderen hier vakantie, dus dan word het geen huiswerk. Dan gaan we veel activiteiten organiseren als zaklopen, filmavonden en andere leuke spelletje.
Afgelopen weekend zijn we met de hele groep naar Johannesburg geweest. Heather bracht ons weg erheen en ging dan zelf een weekend camperen. We zouden om half 8 donderdagochtend vertrekken, maar tijd kennen ze niet in Zuid-Afrika. We vertrokken een uur later waarbij Heather zei een uur te laat is voor mij nog op tijd. Jullie merken al, mijn geduld wordt hier flink getest. Onderweg naar Johannesburg hebben we de cheetah experience gedaan. Waarbij we met cheetah´s mochten knuffelen. Wederom een super gafe ervaring. ´s Avonds kwamen we aan in het ons hostel. Vreselijk hostel, met zn zessen op acht vierkante meter, nog niet eens geloof ik haha. Maar goed de lokale bevolking maakte het goed met een gezellig avondje stappen. Vrijdag de hele dag in het winkelcentrum door gebracht en zaterdag was het dan zover het holi one color festival. Iedere uur mochten we een zakje poeder in de lucht gooien, waarin je dan bijna stikte van alle poeder. Maar we kwamen aardig gekleurd weer terug, dus het was geslaagd. Zondag hebben we de Soweto tour gedaan en zijn we naar het apartheidsmuseum gegaan. De Soweta tour was indrukwekkend. Het bestaat uit enorme kleine hutjes op elkaar en er zit een straat tussen en aan de andere kant van de straat staan er villa´s. Daar zie je heel goed het verschil tussen rijk en arm. Die dag zijn we ook nog in het Mandela huis geweest waar hij vroeg heeft gewoond en in het huis waar hij is overleden. Daarna het apartheidsmuseum, waarbij de helft van de groep een blank kaartje kreeg en de helft van de groep een niet blank kaartje. Ook al ben ik de blankste van de groep, ik kreeg een niet blank kaartje haha. We moesten twee verschillende poorten in, waarbij we gescheiden het museum door gingen. Maandag gingen we weer terug. En ja dit keer was Heather 2 uur te laat, mijn geduld werd wederom op de proef gesteld.

Aankomend weekend ben ik wederom vrij, we zullen zien waar ik dan beland.

• 26 Maart 2014 - 20:46

Gerda Noeverman:

Ha Anne,

Wat een leuke verhalen en prachtige foto's!! Wat een bijzondere ervaring, op de foto's is wel te zien hoe je geniet. Nog een hele fijne tijd gewenst, hartelijke groeten uit Marienberg van Gerrit en Gerda