Vakantie voor de kinderen en weekendjes weg - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Annemarie Broekroelofs - WaarBenJij.nu Vakantie voor de kinderen en weekendjes weg - Reisverslag uit Cato Ridge, Zuid-Afrika van Annemarie Broekroelofs - WaarBenJij.nu

Vakantie voor de kinderen en weekendjes weg

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

06 April 2014 | Zuid-Afrika, Cato Ridge

Even weer een kort reisverslagje om jullie weer op de hoogte te stellen. Afgelopen week hadden de de kinderen vakantie. Dus ook geen lessen gegeven. Dat betekend dus activiteiten verzinnen voor de kinderen. Op maandagavond hebben we een modeshow gedaan waarbij zelfs de jongens hun mooiste jurk aan trokken. Op dinsdag hebben we een hollands spelletjes middag gedaan, met snoephappen en zaklopen, waterbalonnen gooien en dergelijke. s´Avonds hebben we een muziekbingo gedaan, waarbij vooral de oudere meiden de liedjes moesten herkennen en ze op deze manier konden afstrepen. Ze vonden het geweldig om op deze manier bingo te spelen, vooral omdat hun cultuur veel gericht is op muziek en dans. Op woensdag hebben we gezwommen en ´s avonds was er een kampvuur waarbij iedereen marshmallows mocht roosteren. De sfeer was geweldig de jongens speelden op de gitaar en de meiden zongen. Gelukkig heb ik veel op film dus kan ik het jullie laten zien. Op donderdagmiddag deden we een treasurehunt, waarbij de kinderen met behulp van het tellen van stappen steeds weer bij een opdracht terecht kwamen en uiteindelijk bij een schat met cadeautjes. Donderdagavond waren we vrij, toen hebben we de mensen uitgenodigd die helpen bij ons project, dus eigenlijk de facility mensen op het weeshuis. Speciaal nederlands gekookt voor hun met aardappelen, groene bonen en worst. Maar helaas, ook zij kwamen aan op de Zuid- Afrikaanse tijd, dat betekend drie kwartier te laat, eten koud en wij hadden het eten al op. Maar toch was het gezellig en we hebben met zijn allen zulu liedjes geleerd en gezongen.

Wat we hier eten is gewoon allemaal normaal, je hebt hier grote supermarkten waar wel veel te krijgen is. Alleen verse groenten kennen ze nog niet zo goed, dus meestal is het groente uit de diepvries. Wat ik vooral mis zijn de bitterballen en de nederlandse appeltaart haha.

Ook ben ik de afgelopen twee weekenden weg geweest, omdat ik vrij was. Het eerste weekend met Sharona en afgelopen weekend met Sharona en Suzanne, beide keren naar Durban. In het eerste weekend was het de segway tour, onze eerste surfles en een dagje zwembad. De surfles was zwaar, maar ik heb dan uiteindelijk toch nog op de plank gestaan. Super gaaf om dat een keer te mogen doen. ’s Avonds hebben we toen bij een typisch Zuid-Afrikaans restaurant gegeten waarbij ons gezicht traditioneel werd beschilderd en we Zuid-Afrikaans eten kregen, zoals Samoosas (driehoekig loempia met gehakt en kruiden) en pompoen. Het tweede weekend zat iets anders in elkaar. Vrijdag was er gelijk de kans om mee te kunnen met een partyboot, dat was erg gezellig haha. De volgende dag waren we dan al gelijk verdwaald. Aan de kustlijn van Durban is het veilig, daar zijn veel toeristen. Er zijn ook wijken waar het absoluut niet veilig is voor blanken, dat is niet omdat blanken altijd rijk zijn maar meer om het verleden wat het land heeft tussen blanken en zwarten. En dan ben je verdwaald en weet je niet of het veilig is of niet. We wilden een zwart taxi busje pakken en gelijk op dat moment stopte er een blanke man, die tegen ons zei ´lady´s stap´ in het is hier niet veilig, hij vertelde ons dat het ongeveer de ergste buurt was van Durban. De lieve blanke meneer heeft ons afgezet bij het strand. Toen zijn we naar het voetbalstadion gegaan, het Moses mabhida stadion. In dit stadion heeft NL gespeeld tijdens het WK. We kregen een tour door het stadion en zagen daar de big swing. Dat wilden we doen. Via een trap (zonder leuningen) gingen we dan het stadion op, vreselijk was dat al. En toen moest ik er nog van afspringen ook. Toen ik eenmaal op het platform stond, stond ik te trillen op mijn benen. Ik wilde niet meer. Het filmpje staat op Facebook, daar kunnen jullie het zien. Misschien hadden jullie het al gezien op de film dat ik wat tegen stribbelde en dat de meneer me er maar uiteindelijk van af heeft geduwd haha.

Volgende week moeten we even hard aan de slag met ons project. Het is namelijk de bedoeling dat we een train the trainer manual gaan schrijven van de bestaande First Medical Response. Dat betekend een handleiding die een leraar zou kunnen gebruiken, zodat hij de training kan gaan geven. Dus dat betekend veel achtergrondinformatie en duidelijk uitleg per les.

Inmiddels zijn pap en mam ook al onderweg. Mam had wifi in haar huisje, dus ze appte me al dat ze goed aan waren gekomen en ze hadden een mooi huisje. In het begin was het natuurlijk even wennen. Donderdag komen ze aan bij mij en dan laat ik hun het weeshuis zien en dan vertrekken we met zijn drieën naar Kaapstad.

  • 06 April 2014 - 19:05

    Kim:

    Wat super leuk!! Je maakt wat mee daar :p Geniet ervan samen met je ouders <3 Je bent een topper!

  • 07 April 2014 - 20:57

    Marissa:

    leeuk Ann! Echt leuke dingen doe je daar! Veel plezier met je ouders in Kaapstad :D kussies

  • 16 April 2014 - 09:11

    Pieter Noordmans:

    Beste Annemarie,

    met belangstelling heb ik je mooie verslag gelezen.Inmiddels ben je op reis met je ouders, denk ik. Doe ze de groeten. Leuk dat je zoveel interessante dingen mee maakt! Groeten uit Hardenberg - ook van de dinsdagavondgroep, die ik gisteravond weer gehad heb. Goede Paasdagen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Cato Ridge

Annemarie

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 8419

Voorgaande reizen:

28 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: