De eerste week - Reisverslag uit Hardenberg, Nederland van Annemarie Broekroelofs - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Hardenberg, Nederland van Annemarie Broekroelofs - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

02 Maart 2014 | Nederland, Hardenberg

Daar zit ik dan, lekker buiten in het zonnetje. Eerst maar eens een reisverslag van de eerste week. Ik heb inmiddels zoveel meegemaakt en gezien. Allereerst kennis gemaakt met de kinderen en het weeshuis en naar Drakensberg geweest.

Op zaterdag 15 februari kwamen we dan eindelijk aan in Zuid-Afrika, na eerst een nacht te hebben door gebracht in Dubai. Wie er het meest sliep op de grond is niet echt meer een wonder, dat was ik. Ik krijg het nu nog aan te horen. We werden opgehaald vanaf airport Durban en naar het weeshuis gebracht. Daar kregen we een warm welkom met een heerlijke maaltijd en een optreden van de kinderen van het weeshuis (young zulu warriors en the little princesses). Heel mooi om te zien en de kinderen waren erg enthausiast. De accomodatie waar we zitten lijkt op een studentenhuisje, we delen een kamer met vijf meiden en een badkamer. Mitchell heeft een huisje appart. Daartussen in zit een keukentje, wat eigenlijk ook de woonkamer is. De volgende morgen gingen we naar de kerk hier op het weeshuis. De kerk hier bestaat uit veel zingen en bidden. De zondagmiddag vermaakt met de kinderen in het zwembad.
Op maandag naar Durban, voor het eerst gezwommen in de Indische oceaan. Nog nooit zulke hoge en sterke golven gezien. Durban is een prachtige stad, maar ook met gevaarlijke wijken, waar wij niet mogen komen.
Dinsdag en woensdag stonden in het teken van de Fooddrop, waarbij je in de vallei (sloppenwijken) eten brengt aan de gezinnen die leven in armoede. Het vreemde is dat iedereen wel naar buiten komt met luxe telefoons, maar in een hutje wonen met eigenlijk niks.
Donderdagmorgen vertrokken we vroeg richting Drakensberg. Een paar van de groep (docent en mitchell) gingen met een jeep de berg op. Boven op de berg ligt Lesotho, een land midden in Zuid-Afrika. Peter (docent maatschappelijk werk) ging met de meiden mee lopen. Acht kilometer de berg op en dat binnen 3,5 uur. Met veel gezing is het toch gelukt. Maar toen moesten we nog weer terug en we hadden geen lift terug. Lopen was voor ons geen optie, dat gingen we niet voor het donker redden. Geregeld, via de manager van de highest pub of South Africa, dat we bij iemand achter in de pick up konden, zonder normale zit plekken, voor 250 rand (17 euro) per persoon. Veel te veel maargoed we moesten beneden komen. De weg van de berg af was met veel hobbels en gaten en hij reed er zo hard vanaf. Nog nooit zo hard gegild en gelachen. Vlak voor de douane gaf de bestuurder aan dat we moesten uitstappen omdat de politie het anders zag. We hebben hem één keer 250 rand in zn handen gedrukt en weggelopen.
Het eten deze week bestond uit rijst en kip, met een of andere spicy kruiden. De eerste keer was lekker, maar daarna niet meer. Toen we dan vrijdags naar het winkelcentrum gingen hebben we dan ook maar gelijk genoten van een heerlijke biefstuk. Zaterdag vertrokken we richting krugerpark om daar maar gelijk een weekje vakantie te vieren. Dit komt in mijn volgende verslag.

• 02 Maart 2014 - 15:09

Judith:

Leuk je eerste berichtje te lezen Annemarie!
    Klinkt goed allemaal...indrukwekkend vast! :)
    Geniet en ik zie uit naar je volgende verslag!
    Groetjes van je grote nicht! ;-)

• 02 Maart 2014 - 18:40

Mama:

Leuk verslag zo van de eerste week. Leuk om te lezen wat je beleefd hebt.
    We houden wel contact verder. Doe je best de komende week, want dan gaat het beginnen!

• 04 Maart 2014 - 19:49

P.Noordmans En Dinsdaggroep:

Beste Annemarie,
    met de dinsdagavondgroep jouw verslag gelezen. Fijn om te lezen dat alles goed met je gaat, en dat je het erg naar de zin hebt. Blijkbaar zijn de telefoons daar goedkoop (zegt iemand van de groep) dus neem er maar een paar mee :) We hebben de indruk dat je voorlopig vooral nog een soort vakantie geniet, en dat het werken en de stage nog niet al te zwaar is. Vergeet niet om een paar foto's op je site te zetten! Vooral van de olifanten en leeuwen in het Krugerpark. Pas goed op jezelf, en heel veel succes en plezier. Doe de groeten in het weeshuis van ons! Op Gods golden acre.

• 06 Maart 2014 - 22:19

Hennie Broekroelofs:

Dag Annemarie,
    Fjn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Succes ook straks met je werk in het weeshuis
    . blijf je volgen. groetjes"tante" Hennie